Vand
Solens tilfører Jorden energi og sørger for, at vandet bevæger sig, og dermed bliver vandkredsløbet holdt i gang.
Rent biologisk er vand en forudsætning for liv, og dermed har alle mennesker brug for vand for at kroppens komplicerede processer virker.
Vand er desuden vigtig, fordi det fungerer som transportør af stoffer og materialer, og dermed har vand stor betydning for, hvordan Jordens landskaber bliver udformet.
Når vi arbejder med at beskrive "levevilkårene i verdens egne" er det vigtigt at undersøge forholdet mellem adgangen til rent drikkevand og sundhed. Fattigdom og den ulige fordeling af verdens ressourcer handler nemlig i høj grad også om adgangen til rent drikkevand.
Flere centrale faglige begreber, som I kan komme ind på i arbejdet med temaet Vand:
Bæredygtig udvikling, økonomisk udvikling og forskelle, befolknings- og byudvikling, kredsløb, ressourcer, vandmolekylet, hydrosfæren, vandressourcerne og erosion, transport og aflejring.
Forslag til arbejdet med temaet Vand
Undersøgelse
Lav undersøgelser, så eleverne opnår indsigt i at:
- Vand er noget, vi er afhængige af og bruger mange steder i vores dagligdag
- Det ikke er alt vand, vi kan drikke
- Vandet har sit eget kredsløb
- Vandet bliver behandlet før og efter, vi har brugt det
- Vand er en ressource, som vi skal passe på
- Rent drikkevand er en mangelvare andre steder i verden
Eksempler på undersøgelser:
- Undersøg, hvor skolens vand kommer fra, hvor det løber hen, og hvad der sker med vandet undervejs (Eksempelvis undersøg vandets vej rundt på skolen)
- Undersøg, hvor meget vand skolen bruger
- Undersøg vandets kredsløb
- Undersøg grundvandskvaliteten i Danmark i dag, og sammenlign den med grundvandkvaliteten før i tiden
- Undersøg eventuelle trusler mod grundvandet
- Undersøg, hvor du bruger vand i din dagligdag
- Undersøg mængden af rent drikkevand globalt
- Undersøg, hvor skolen bruger vand i det daglige
- Undersøg, hvilken betydning vores vandforbrug har for de kommende genrationer
- Undersøg, hvilke tiltag der medvirker til, at vandforbruget reduceres
Ud af skolen
Besøg ud af skolen, for eksempel
- Vandværk
- Rensningsanlæg
- Vandforbrugere (restauranter, vaskerier, landmænd, svømmehal eller lignende)
Gør en forskel
Skolen skal arbejde på at sænke vandforbruget. Miljørådet skal sætte et mål for skolens vandbesparelser, det kunne for eksempel være 10 procent.
Målet afhænger blandt andet af skolens tekniske løsninger, og hvornår skolen sidst har haft fokus på vand og vandforbrug. Har I på skolen arbejdet med temaet flere gang, og vurderer I, at det ikke er muligt at lave yderligere besparelser på vandforbruget på skolen, kan kampagnen udvides til hjemmene.
Prøv at se, hvor meget eleverne kan spare på vandet i hjemmene.
Inden I går i gang, kan I stille jer selv spørgsmålene:
- Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for at sænke vandforbruget derhjemme, på jeres skole og i kommunen?
- Hvordan vil I arbejde for, at jeres skole og kommune opnår besparelser på vandforbruget?
Informer og involver
Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:
- Lave en udstilling om vand og vandbesparelser for eksempel i det lokale indkøbscenter, bibliotek, kommune
- Lave en hjemmeside, der fortæller om skolens arbejde med temaet vand
- Skrive artikler om vandforbrug og vandressourcer til den lokale avis
- Lave en pjece om vandbesparelser og vandforbrug, som deles ud i lokalområdet
- Afholde en debataften med lokale personer og virksomheder, der arbejder med vand og vandforbrug